Važnost zdrave prehrane nakon ozljede kralježnične moždine

Važnost zdrave prehrane nakon ozljede kralježnične moždine

Svi znamo da je zdrava prehrana jedna od glavnih stupova zdravlja. Vrlo često nezdrave prehrambene navike mogu dovesti do neželjenih posljedica. Ljudi koji su pretrpjeli ozljedu leđne moždine mogli bi biti izloženi većem riziku od srčanih bolesti i dijabetesa zbog niže razine metabolizma.

Istraživanja pokazuju da je za osobe s ozljedom kralježnične moždine važno da analiziraju svoje prehrambene navike, prilagode veličinu obroka i jedu zdravo. Iako se metabolizam usporava zbog smanjenja mišićne tjelesne mase i smanjene fizičke aktivnosti, potreba tijela za vitaminima, mineralima i proteinima ostaje jednaka. U slučaju infekcija, groznice ili kroničnih rana zahtjevi tijela za hranjivim tvarima mogu se i povećati. Pacijenti s ozljedom kralježnične moždine možda će se morati nositi s nizom posljedica povezanih s ozljedom kralježnice, uključujući:

  • Rane zbog dugotrajnog pritiska (dekubitus)
  • Povećani rizik za osteoporozu zbog često nedostatka vitamina D
  • Disfunkciju mokraćnog mjehura i crijeva
  • Trombozu dubokih vena
  • Respiratorne probleme
  • Kardiovaskularne bolesti
  • Povećani rizik za dijabetes

Pažljivo odabran plan prehrane neće u potpunosti ukloniti sav rizik za pacijente, ali će zasigurno pomoći u smanjenju problema i pomoći pojedincima u održavanju zdravijeg načina života.

Jedan od glavnih problema s kojima se pacijenti s ozljedom kralježnice suočavaju je nedovoljna fizička aktivnost. Kako ste manje aktivni, mišići i kosti mogu vam postati slabiji.

Uz manje tjelesne aktivnosti, sagorijevate manje kalorija i možete se prekomjerno udebljati. Jedna stvar koju možete učiniti za smanjenje nekih od tih rizika je održavanje zdravog života i prehrane. Pročitajte nekoliko korisnih savjeta i smjernica:

  • Definiranje ispravne porcije ćete usuglasiti samostalno ili u suradnji sa liječnikom. Vrlo lako je naviknuti se previše pojesti ako jedemo ono što volimo. Potrebno je promijeniti pristup i prilagoditi porcije svojim potrebama
  • Konzumiranje vlakana, odnosno cjelovitih žitarica, voća i povrća važno je i može uvelike pomoći kod funkcije pražnjenja crijeva. Savjetuje se jesti oko 30 grama vlakana svaki dan
  • Odabir loše i nezdrave hrane puno je vjerojatniji ako se odluka donese u trenutku, bez planiranja unaprijed. Isplati se unaprijed planirati obroke i obaviti kupnju da ne bi došlo do čestih odstupanja
  • Izbjegavanje redovite konzumacije nezdravih grickalica koje sadrže natrij, masti i kolesterola uvijek je dobra ideja. Orašasti plodovi i suho voće odlična su alternativa koju treba uzeti u obzir kada ste gladni između obroka
  • Treba izbjegavati šećerna pića i alkohol. Voda je mnogo zdravija (i jeftinija) opcija
  • Vježbanje je važno za održavanje snage mišića i aerobnog kapaciteta. Redovito vježbanje također može značajno poboljšati mentalno stanje, kao i fizičko zdravlje
  • Treba obratiti pozornost na ravnotežu različite vrste hrane u svakom glavnom obroku. Važno je konzumirati dovoljno ključnih hranjivih sastojaka, a to su kompleksni ugljikohidrati (voće, povrće, cjelovite žitarice), proteini, zdrave masnoće i vlakna da biste maksimalno iskoristili svoju prehranu
  • Jedite otprilike dvije i pol šalice povrća i 1-2 voćna obroka dnevno
  • Uključite maslinovo ulje u prehranu i izbjegavajte masnoće životinjskog porijekla
  • Važno je u redovitim intervalima nadzirati svoju težinu, prilagođavati prehranu i vježbati u skladu s mogućnostima
  • Kada god možete, izlažite se suncu zbog vitamna D koji vam je prijeko potreban u očuvanju kostiju
  • Nemojte samoinicijativno koristiti dodatke prehrani ukoliko vam vaš liječnik nije drugačije propisao jer ponekad mogu imati štetne posljedice na tijelo

Uvodite jednu po jednu promjenu i svakoj promjeni dajte određeno vrijeme. Napravite plan i držite ga se nekoliko tjedana. 21 dan je potrebno nešto ponavljati da to usvojimo kao naviku (primjerice doručkovati ili vježbati) i zato si dajte vremena.

Nemojte žuriti i odmah izbaciti sve nezdrave namirnice jer onda nećete postići željeni efekt. Vašem je tijelu potrebno vrijeme da se privikne na hranu s višom nutritivnom vrijednošću i udjelom vlakana. Vaše će tijelo biti sposobnije boriti se s infekcijama i bolestima ako brinete o njemu na ispravan način.

Izvori:

https://www.buckshealthcare.nhs.uk/Downloads/Patient-leaflets-NSIC/Healthy%20eating%20diet%20with%20spinal%20cord%20injury.pdf

https://www.aci.health.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0007/155185/ACI_0239-Nutrition-for-Adults-with-SCI_F.pdf

https://www.eatforhealth.gov.au/eating-well/tips-eating-well/choosing-nutritious-foods

https://www.aci.health.nsw.gov.au/__data/assets/pdf_file/0003/388236/12.-ACI_Eat_for_Health_Nutrition.pdf